Mississipi 1870 van Sergal/Mantua

Een prachtig voorbeeld van een typische Amerikaanse stoomboot die in gebruik waren van de 1870s tot 1920.

De geringe diepgang van deze mooie boten maakte het mogelijk om alle belangrijke rivieren, met uitzondering van de allerkleinsten, te bevaren.

 

Specificaties:

• Schaal: 1:50
• Lengte: 105,0 cm
• Volledig lattenbouw
• Laser gesneden
• Inclusief beslag
 
Ik ben dit project gestart op 1 Februari 2016 en er zitten momenteel +470 effectieve werkuren in.
 
Een discussie omtrent deze bouw kan ook gevolgd worden via deze link.
 
 

 

 

 

 

 

Op de foto rechts zie je dat het hele geraamte van de romp is gelijmd en klaar is voor de eerste beplanking...

 

 

 

 

Op de eerste foto links hierboven zie je de start van het beplanken van de romp.

Bij de tweede foto de beplanking compleet en de foto links zie je het model in zijn vorm geschuurd. 

 

Hier ben ik met de tweede beplanking gestart.

Kon ik bij de eerste beplanking nog wat foutjes veroorloven, bij deze tweede beplanking moet het allemaal juist zijn.

De tweede beplanking is nu helemaal klaar.

Nu moet ook het achtersteven (foto links) nog beplankt worden.

Dit ook tweemaal.

Op de foto rechts is de hele romp bijgeschuurd en is ook een eerste keer porie vuller gebruikt. 

 

 

 

Het dek is nu ook gelijmd en is de beplanking gestart.

 

 

De beplanking van het dek en de romp is nu helemaal klaar. Op deze foto's is ook al de vernis aangebracht.

Opmerking: Zoals je kan zien in de laatste twee foto's is hier ook al (in tegenstelling tot het plan) de twee rader wielsteunen geplaatst. Volgens het plan zou ik deze helemaal op het eind van de bouw moeten instaleren.

Dit is tegen alle logica in. Het is veel gemakkelijker werken in de motorkamer "voor" de installatie van het eerste dek. Dan kan je overal veel beter aan.

Er is nog wel meer dat tegen alle logica indruist.

Zo zouden de trappen ook moeten geplaatst worden als het schip bijna helemaal klaar is. Ze zouden zelfs geplaats moeten worden "na" het vastlijmen van de relingen!

Toch iets waar goed rekening mee moet worden gehouden. 

 

 

 

De motorkamer is ondertussen ook volledig klaar, inclusief ramen en deuren. (foto links)

 

Opslagplaats is klaar om op de romp te worden bevestigd. (foto rechts)

Links: Bezig aan het raderwiel. Eerst passen en meten vooraleer te lijmen. En vooral de goede afstand tussen de wielen bewaren.

Rechts: Ondertussen is ook de structuur van de onderkant van het eerste dek klaar en kan op de motorkamer en opslagplaats worden bevestigd.

 

 

Het raderwiel is klaar om bevestigd te worden aan de boot.

Echter, ik ben van plan om daarmee te wachten zodat er meer plaats blijft om gemakkelijker te werken.

De aansturing kan nu ook al op zijn plaats bevestigd worden op de (namaak)assen in de motorkamer. Let wel, op het plan staan niet genummerde stukken die ook niet in de bouwdoos zitten.

Enige intuïtieve ideeën zijn hier wel noodzakelijk...

Links: De paarden kunnen al inschepen. De stallen zijn klaar...

 

Rechts: De aandrijfassen zijn ook geïnstalleerd. Echter, deze zijn nog niet vastgemaakt aan het raderwiel. Het wiel wordt verwijderd, en terug op zijn plaats gezet op het einde van de bouw.

 

Links:

Ook de roeren zijn ondertussen geïnstalleerd.

Rechts:

De cabines zijn nu ook volledig beplankt en worden nu afgeschuurd alvorens te schilderen.

 

 

 

Het eerste dek is nu vastgelijmd.
Eerst het voorste stuk gelijmd en de dag erna het achterste stuk.
Het past mooi en zonder openingen. Maar ik zal pas het echte resultaat zien als de lijm goed is uitgedroogd en alle hulpstukken zijn weggehaald.

Op de foto links het dek beplankt en vernist.

Is klaar om de cabines te plaatsen.

Rechts zie je de hoofdtrap die ook al gedeeltelijk klaar is. Echter, ik ben niet zo tevreden over wat het plan beschrijft. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik het beter kan maken.

 

Links: De basis trap op zijn plaats gezet. Echter, niet de bijgeleverde zelfklever gebruikt voor het tapijt, maar geschilderd met acryl verf.

 

Rechts: De tweede trap is nu ook geplaatst ...

De trappen zijn nu helemaal klaar.

Wel spijtig dat de twee bovenste trappen geen trapleuning hebben, maar ja, zo staat het op het plan aangegeven.

Ik ga nu verder met alles wat mogelijk is te plaatsen op het basis dek. Te beginnen met de steunpilaren (30 stuks)...

 

 

De steunbalken zijn nu allemaal geplaats, en ben ik nu bezig de zijkant van het eerste dek te beplanken (zie foto rechts).

 

Op de afbeelding links zie je dat ik enkele latjes heb aangebracht op de hoeken. Deze staan niet op het plan, maar vond het wel mooier.

 

Rechts is ook de waterbeschermingsboeg geinstaleerd.

Links: De reling is nu ook op zijn plaats aangebracht.

 

Rechts: Het gehele eerste dek kan nu ook afwerkt worden. Voor de kwartieren moet ik echter eerst een poort, 4 vensters, 18 deuren en 36 zonneluiken in elkaar zetten.

 

 

Links: De poort staat al op zijn plaats, alsook de 4 kleine vensters aan de achterzijde... (Zie foto rechts)

Links: Deuren en ramen geplaatst en ook vastgelijmd op het dek. Ook moeten de vele zonneluiken ook nog geplaatst worden, maar dat kan beetje bij beetje. Het zijn er nogal veel en doe ik liever tussendoor.

Rechts: Nu bezig met het beplanken van het tweede dek. Dit heb ik nodig zodat ik alles kan uitlijnen om de trappen op hun juiste plaats te krijgen.

 

Foto links; Uitlijnen van het tweede dek op de onderste cabines. Nog niet gelijmd.

Even kijken hoever ik sta...